sobota, 23 czerwca 2012

Wywiad z Blanką z Rzymu


Zapraszam na rozmowę z Blanką z Rzymu:

Od jak dawna mieszkasz we Włoszech i jak to się stało, że tu trafiłaś?
We Włoszech mieszkam na stałe od ponad 10 lat. Wcześniej odwiedzałam ten kraj dość często, jednak były to krótkie wizyty. Trafiłam tu przez studia, a po ich ukończeniu zostałam już z powodów osobistych. Decyzja o przeprowadzce do Italii przewróciła moje wcześniejsze życie do góry nogami. Ale dziś znów bym ją powtórzyła.

Czy natrafiłaś na jakieś trudności w zaadaptowaniu sie tutaj, czy było to dla ciebie raczej naturalne doświadczenie?
Myślę, że przeprowadzka z jednego państwa do drugiego zawsze oznacza napotkanie pewnych trudności. Ja wprawdzie starałam się widzieć wszystko jako zwyczajne różnice kulturowe, ale nie zawsze było łatwo. Jednak wyjazd do Włoch był moją świadomą i własną decyzją, co sprawiało że akceptacja ewentualnych „inności” przychodziła szybciej.

A twoje zainteresowania i pasje?
Mam dwie wielkie pasje: podróżowanie i pisanie. Robię to po trosze zawodowo oraz gdy tylko mogę, z radością, prywatnie. W ostatnich latach Włochy zdecydowanie zdominowały moje podróżnicze wybory. To właśnie dlatego stworzenie bloga o podróżach po Półwyspie Apenińskim, którego od bardzo niedawna prowadzę, było naturalną konsekwencją moich zainteresowań.

To może opowiesz nam trochę o twoim blogu...
Autostrada del Sole, czyli Autostrada Słońca (www.autostradadelsole.com/) opowiada o poznawaniu Włoch: o szczególnych miejscach, które warto zobaczyć, o ludziach i ich stylu życia, o zwyczajach i tradycjach. Zwiedzam Italię nieustannie już od ponad 15 lat i zauważam, że ciągle odkrywam coś nowego. Na blogu chcę się tym dzielić.



A czym zajmujesz się na co dzień skoro znajdujesz czas na ciągłe podróże?
Zawodowo piszę przewodniki po Italii i artykuły prasowe. Współpracuję z kilkoma tytułami polskimi i włoskimi. Jestem też tłumaczem. Dzięki takiej pracy udaje mi się, na szczęście, znaleźć czas na rozwijanie zainteresowań i wymyślanie wciąż to nowych przedsięwzięć, jak chociażby wspomniany już blog.

Czy jest coś, co najbardziej podoba Ci się we Włoszech i we włoskim społeczeństwie?
We Włoszech lubię szczególnie zmieniające się co krok krajobrazy, różnorodność kuchni regionalnych, dialekty no i oczywiście nadmiar tutejszego słońca. U Włochów doceniam natomiast spontaniczność i nieco lżejsze niż moje podejście do życia. Wciąż staram się nim zarazić.

Który region jest ci najbliższy i dlaczego? A jako przewodnik, jakie miejsca szczególnie polecałabyś turystom, o których być może mało się jeszcze mówi?
Od lat jestem zafascynowana Apulią, myślę, wciąż jeszcze relatywnie mało znaną Polakom częścią Włoch. Jeżdżę tam często, o różnych porach roku i zawsze jestem pod jej silnym wrażeniem. Lubię tamtejsze zwyczaje, bardzo południowy, leniwy tryb życia, zapach spalonej słońcem ziemi, bezludne plaże i skaliste wybrzeże. To ostatnie idealne do nurkowania. Nie wspominając już o tamtejszej fenomenalnej kuchni i winie.

Domek na wsi w Apulii, w którym kiedyś spędziłam wakacje

Co do miejsc, to myślę jednak, że dużo zależy od nastroju i tego jak chce się wypocząć i co zobaczyć. Na krótsze wypady preferuję osobiście senność i bujną przyrodę wsi Toskanii i  Umbrii. Często miejsca te dzieli tylko kilka/kilkanaście kilometrów od miast, gdzie nie brak rozrywki i miejsc związanych z kulturą i sztuką. Dłuższe wakacje staram się spędzać nad morzem: wybieram z reguły Apulię lub wyspy, ostatnio np. sycylijską Pantellerię.

Bardzo dzika plaża, jakich w Apulii jest wiele
Dziękuję bardzo za rozmowę.
Rozmawiała Agnieszka B. Gorzkowska

4 komentarze:

  1. Bardzo interesujacy wywiad, wspaniale, podroznicze doswiadczenia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi czytać, że moje doświadczenia i wrażenia podróżnicze mogą zaciekawiać. Zapraszam do czytania i komentowania mojego blogu. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Możliwość robienia w życiu tego, co najbardziej się kocha, musi być cudownym doświadczeniem. Dobrze, że potrafi to Pani docenić. :)

    OdpowiedzUsuń